Luovuin Wellness Tools Group Oy:n toimitusjohtajan paikasta

Blogitekstit

Vuonna 2017 olin mukana perustamassa Wellness Tools Group Oy:tä. Yrityksen tavoite oli kehittää verkkokauppaliiketoiminta Mutjutin- kalvohierontavälineemme ympärille. Aloitin yrityksen toimitusjohtajana heti perustamisvaiheessa ja vastasin näin yrityksen operatiivisesta liiketoiminnasta.

Vaikka kirjoitin samoihin aikoihin myös opinnäytetyötä Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMKissa, onnistui yrityksen liikkeellelähtö hyvin. Ensimmäiseen kauppaan meni mainosten päälle laittamisesta vain 30 minuuttia, joten mielestäni tämä oli hyvä suoritus.

Vuosia kului ja nyt yli 5v toimitusjohtajana olleena olen päättänyt siirtyä seuraavan projektin ääreen.

Työnhaku ja työpaikan löytyminen

Ensimmäisen 2vk aikana työskentelin vielä niin Wellness Tools Group Oy:n ja Aamos Design Shop Oy:n kanssa samalla, kun hain töitä. Valitsin työnhakukanavaksi LinkedIn- sivuston (pääset seuraamaan minua linkkarissa tästä). Täytin hakemuksia ja kontaktoin yrityksiä myös suoraan noin 20- yrityksen verran. Ensimmäisen kahden viikon jälkeen tulos oli köyhä:

  • 6 paikasta automaattinen viesti, jossa minua ei valittu
  • 1 tarjosi harjoittelijan paikkaa
  • loput eivät vastanneet kysymyksiin paikasta tai kommentoineet haun etenemistä. Osa firmoista oli jopa antanut kaikkien halukkaiden soittaa yhtenä päivänä klo 9-11 välisenä aikana ja kysyä kysymyksensä
Kuukausi hakemuksen lähetyksistä ja follow up- viestien jälkeen en päässyt haastatteluun 🙂

Nämä tulokset saatiin yli 5v- työkokemuksella haettavaan työhön ja hallinnassa oli kaikki tarvittavat työkalut ja lisenssit myös omasta takaa. Erityismaininta Finnairille, joka vastasi tiedusteluuni etätöiden mahdollisuudesta. Heillä myös toimi automaattinen vastaus, jotta hakija tiesi hakemuksen vastaanotetuksi. Työmaa löytyi kuitenkin lopulta facebook- ryhmästä!

Jessens Trading Oy siirtyy päätoimiseksi yrityksekseni

Jatkan siis tulevaisuudessakin yrittäjänä. Siirryn täysipäiväiseksi Jessens Trading Oy konsultaatioyritykseni leipiin ja autan asiakkaitani Suomen ja KV markkinoiden verkkokauppaliiketoiminnan kokonaisvaltaisessa kehittämisessä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että muut yritykseni jäävät pois, vaan jatkan näiden kanssa työskentelyä viikoittain. Myös työskentely Mutjutin.fi:n kanssa tulee jatkumaan, mutta en enää vastaa täysin operatiivisesta toiminnasta.

Mitä seuraavaksi?

Kalenteri on nyt täynnä ja täyspäiväinen työ ihan omassa firmassa tuntuu hienolta. Töitä tehdään asiakkaiden kanssa päivittäin ja työstetään liiketoimintaa seuraavalle tasolle.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot– sivulla tai kommentoi alle!

Uusi Paytrail – Uusia maksutapoja ja uuskauppiaspaneeli

Verkkokauppa

Vuoden 2021 alkupuolella Netsin omistama Paytrail osti Checkout Finland Oy:n Op:lta. Checkout Finland tarjosi monia maksutapoja ja sillä oli yhteensä 8000 verkkokauppa-asiakasta. Checkoutin siirryttyä osaksi Paytrailia on lopputuloskena yksi yhtenäinen järjestelmä, jota tässä tekstissä käytämme nimellä uusi Paytrail.

Mitä tämä muutos uuteen järjestelmään sitten pitää sisällään? Käydään tässä tekstissä läpi hiukan uusia ominaisuuksia, maksutapoja ja miten päivität verkkokauppasi uuteen Paytrailiin.

Huom! Koska teen asennuksen testiympäristössä ja käytän alustana woocommercea, voi sinulla lopputulos ja toimintatavat näyttää erilaiselta, kuin tekstissäni. Järjestelmään voi myös tulla muutoksia tekstin kirjoittamisen jälkeen. Omistamani yritys Jessens Trading Oy on myös Paytrailin yhteistyökumppani. Mielipiteeni ja kehitysehdotukseni ovat kuitenkin minun omani, enkä ole saanut korvausta blogitekstin kirjoittamisesta.

Uudet ominaisuudet

Paytrailin päivittyessä uusiutuu kauppiaspaneeli, saapuu uusia maksutapoja ja esimerkiksi palautusten tekeminen helpottuu, sillä ainakin woocommercessa palautuksen voi tehdä suoraan verkkokaupan kautta Paytrailin hallintapaneelissa tekemisen sijaan. Kauppiaspaneeli on yhdistyneestä checkoutista, mutta ulkoasu on tietysti muokattu Paytrailin teemaan sopivaksi.

Uusia maksutapoja

Uusia maksutapoja yhdistymisen myötä on tullut ainakin Pivo, OP lasku ja Apple Pay. Myös maksulinkin lähetys on mahdollista. Vanha Collector laskuvaihtoehto on saanut poistua OP laskun tieltä, joka on omasta mielestäni hyvä asia. Monelle asiakkaalle Op on paljon tutumpi ja tuo enemmän luottamusta maksutapaan, kuin Collector.

Tilauksen peruutus

Aikaisemmassa Paytrailissa rahojen palautus oli toteutettu hiukan eri tavalla, kuin uudessa versiossa. Uuden version palautukset tapahtuvat erilliseltä palautustililtä, jonne voidaan siirtää rahaa rahojen palautuksia varten. Aikaisemmin palautukset veloitettiin joko suoraa ennen maksutapahtumaa tai erillisellä takaisinperintälaskulla, mikäli luottokorttimaksu oli ehtinyt jo mennä maksuun.

Uusi tapa arveluttaa ainakin ennen palvelun käyttöönottoa itseäni, sillä se todennäköisesti vaikeuttaa hiukan kirjanpitäjän hommaa. Vaikkakin erillisen tilin tekeminen kirjanpitoon, jossa varat on varattu tietyille maksuille

Lisäosan päivittäminen

Jotta uudet toiminnot saa käyttöön, tulee Paytrail- lisäosan päivittää tai asentaa uudelleen. Alta löytyy kaksi hyvää lisäosaa Paytrailia varten Markup.fi:ltä ja Webbisivut.orgilta. En ole itse kytköksissä heidän toimintaansa, vaan käytän vain heidän valmistamaansa lisäosaa joka on toiminut omassa toiminnassani hyvin.

Markup.fi:n plugin

Markupin lisäosa sisältää sivuilla hyvät ohjeet ja demokaupan, jossa voit testata lisäosan toimivuutta ennen lisenssin hankkimista. Lisäosa on ilmainen.

Voit ladata lisäosan tästä: https://markup.fi/products/woocommerce-paytrail/

Webbisivut.org:in plugin

Toimiva lisäosa Paytrailin maksutapoihin. Sisältää perus toiminnot ja myös demoversion testausta varten.

Voit ladata lisäosan täältä: https://webbisivut.org/kauppa/paytrail-maksutapa-woocommercelle-ilmainen/

Yleiset fiilikset

Omissa verkkokaupoissani siirtyminen uuteen Paytrailiin siirtyy todennäköisesti vuodenvaihteen toiselle puolelle, jotta sesonki menee mutkattomasti maaliin. Uudet maksutavat ja varsinkin OP- lasku tuovat ainakin meidän asiakkaille turvallisen tuntuisen laskumahdollisuuden, vaikka itse tykkäänkin käyttää joko verkkopankkia tai luottokorttia omissa maksamisissani.

Mikäli sinulta puuttuu vielä tunnukset Paytrailin palveluun, käy tekemässä tilaus tämän linkin kautta 😉 https://ssl.paytrail.com/register//index/index/rid/240618


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!

Lähteet:
https://www.paytrail.com/uutiset/verkkomaksuyhtio-paytrail-ostaa-checkout-finlandin
https://paytrail.github.io/api-documentation/#/?id=paytrail-payment-api
https://www.paytrail.com/siirtyvan-asiakkaan-tietopaketti

Vuosi 2022

Blogitekstit

Viimeisimmästä blogitekstistä on vierähtänyt liian kauan, joten tänään on aika korjata asia. Loppuvuonna tapahtui paljon ja isoin syy blogitekstien vähyydelle oli uuden yrityksen käynnistäminen. Uusi Aamos Design Shop Oy tarjoaa kotimaisten muotoilijoiden design korva- ja kaulakoruja. Projekti käynnistettiin marraskuussa 2020 ja verkkosivut julkaistiin joululoman jälkeen 11.1.2022.

Aamos Design Shop Oy

Aamos Design Shop Oy tarjoaa kotimaisten muotoilijoiden design korva- ja kaulakoruja. Aamoksen tiimissä on mukana kovan tason osaamista (esim. minä) ja odotamme innolla, miten projekti uuden yrityksen kanssa etenee. Verkkokauppa on saatavilla suomeksi ja englanniksi. Verkkokauppaan pääsette tutustumaan osoitteesta www.aamosdesignshop.com

Jessens Trading Oy

Jessens Trading Oy:n kanssa vuosi on myös mennyt leppoisasti. Muuta yrityksen puolella en olekaan ehtinyt paljon tekemään, kuin kasvattelemaan osakesalkun kokoa ja kirjoittelemaan yhden blogitekstin puolittain valmiiksi. Tämän toisen blogitekstin olisi tarkoitus julkaista myös tämän kuun aikana.

Wellness Tools Group Oy

Mutjutin.fi saavutti vuonna 2021 yhteensä 158 jälleenmyyntipistettä ja Ruotsista yhteensä 4 jälleenmyyjää. Myös kuluttajakauppa Ruotsiin lähti matkaan uuden kieliversion julkaisusta ja viime vuonna saavutettiin jo yli 1000 kuluttajakauppaa Ruotsiin.

Reissublogin kohtalo

Vuodenvaihde Tokioon peruuntui toistamiseen. Tarkoitus oli viettää noin 10pv loma Tokiossa tuttuun tapaan ja tehdä reissusta jälleen paljon sisältöä. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, vaan Japani päätti estää pääsyn kaikilta maahan marraskuussa. Matka siirtyi tulevalle kesälle, joten tätä odotellessa.

Hätä ei kuitenkaan ollut paha, sillä varasimme matkat Pariisiin ja vietimme vuodenvaihteen ystäväni 30v- synttäreillä. Lennot sain korotettua ja matka taittui mukavasti business- luokassa. Helsinki Vantaan Finnairin lounge oli hyvin positiivinen yllätys ja meni selvästi Pariisin loungen ohi. Helsingissä ruokaa oli monta eri vaihtoehtoa ja juomatarjoilu oli myös kattava. Pariisista ruoka koostui kahdesta eri juustosta ja meetvurstista.

Lentokoneessa olo oli mukavaa ja business- luokka rauhallinen. Yksikään lento ei kuitenkaan ollut ajallaan ja heittoa oli vähintään tunti. Toivottavasti tämä korjaantuu ennen kesän seuraavaa matkaa.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!

Zapier – Helpota työpäivääsi automaatioilla

Markkinointi

Zapier on ohjelmistotyökalu toistuvien töiden automatisointiin. Näitä töitä voi olla esimerkiksi sähköpostin liitetiedostojen tallentaminen pilveen, päivittäisen myyntiraportin lähettäminen kirjanpitäjälle tai vaikkapa NPS- kyselyn lähettäminen asiakkaalle.

Automatisoimalla toistuvia töitä säästämme aikaa sitä tarvitsevimpiin töihin. Automatisoimalla poistamme myös mahdollisuuden unohduksiin ja varmistamme, että esimerkiksi jokainen verkkokaupastasi tilannut saa varmasti kiitosviestin omaan sähköpostiinsa.

Kuinka minä Zapier

Selvennetään aluksi hiukan sanastoa. Zapier on ohjelmisto, jolla automatisoit eri toimenpiteitä. Zapierissa luodaan zappeja, jotka toimivat aina yhtenä toimenpiteenä, joka automatisoidaan. Kun automatisoitu toimenpide suoritetaan, on yksi suoritys yksi taski. Jos sinulla on esimerkiksi kaksi zappia ja molemmat näistä tekevät kaksi toimenpidettä, olet yhteensä käyttänyt neljä taskia. Tämä on hyvä pitää mielessä, koska taskien määrä on rajattu. Mikäli käytät kuukauden rajasi, voit joko ostaa lisää tai odottaa kuukauden vaihtumista. Odottavia taskeja voi olla jonossa, mutta ei loputtomasti.

Tehtyäsi tilin Zapieriin, näet päävalikossa vasemmalla eri vaihtoehtoja Zappien tekemiseen. Oikealla yläkulmassa oman käyttäjäsi ja keskellä Zapierin ilmoituksia tai muita ehdotuksia zappien tekemiseen.

Kohdassa Zaps näet kaikki tekemäsi Zapit.
My Apps sisältää kaikki sovellukset, joihin olet yhdistänyt Zapierin jollain tavalla
Zap Historystä näet omien Zappiesi historian ja niiden automatisoidut taskit.
Explore on tarkoitettu uusien automatisointi ideoiden löytämiseen.
Get Helpistä nimensä mukaan löydät apua kysymyksiin.

Kaikkien näiden alta löydät oman palvelutasosi ja paljon sinulla on jäljellä kuukauden taskeja ja koska mittari nollaantuu.

Zapin luominen

Suunnitelma on seuraava. Totetutetaan Zappi, joka lähettää yrityksen Slack- sovelluksen #yleinen- kanavalle hassun kissa gif:in joka työaamu kello 9.

Triggeri

Triggeri on tapahtuma, joka laukaisee toimenpiteen.

Triggerinä toimii aika klo 9am, eli 9.00, mutta pois suljettuna viikonloput. Mikäli haluat, voit vaihtaa kellonaikaa haluamaksesi ja toimenpiteen voi tehdä myös viikonloppuisin.

Toimenpide 1, Kuvan hakeminen

Toimenpiteeseen valitsemme sovelluksen Giphy, joka sisältää paljon erilaisia GIF- animaatioita. Tämän sovelluksen kanssa haluamme tehdä toimenpiteen Find Gif- eli etsi gif. Seuraavassa kuvassa määrittelemme etsittävän kuvan, joka on tässä projektissa ”funny cat”. Haluamme kuvan olla mahdollisimman neutraali ja hyväksyttävä työympäristöön, joten valitsemme Rating- vaihtoehdoksi (G) General. Mikäli antamallamme hakusanalla ei löydy yhtään kuvaa, voimme viimeiseen kenttään antaa määrityksen nollan hakutuloksen varalta.

Toimenpide 2, kuvan lähetys Slackkiin

Nyt olemme määritelleet triggerin, eli milloin mitä tapahtuu ja ensimmäisen toimenpiteen, eli mitä haetaan. Lopuksi haluamme määrittää sen, mitä tälle haetulle materiaalille tehdään. Valitsemme sovellukseksi Slack ja toimenpiteeksi lähetä viesti kanavalle.

Annamme oikeudet Zapierin tulla kanavallemme. Tämä voi olla minkä tahansa käyttäjän oikeudet, eli et tarvitse erillistä botti accounttia tähän. Kohtaan Set up action voit määrittää vaikka ja mitä, mutta en halua tämän sivun lataavan liian kauan ison kuvan takia, joten nappasin tähän alun, koska siinä on tärkeimmät määrittelyt.

Määrittelyssä asetat ensin kanavan, jolle haluat botin lähettävän kuvan. Lähetettävä teksti on automaattisesti täytetty, sillä se vaihtelee päivittäin. Lopuksi voit valita, haluatko lähettäjän olevan sinun nimeämäsi botti vai henkilö, jonka kirjautumistunnuksilla botti on sisällä. Todennäköisesti nämä ovat sinun omat tunnuksesi.

Testaus

Lopuksi pystyt testaamaan suoraa Zapierissa, miten tekemäsi zap toimii. Mikäli saat virheilmoituksen, voit korjata sen ennen automaation aloittamista.

Lopputuloksesta ”nauttiminen”

Seuraavana aamuna huomaat, kuinka juuri rakentamasi botti lähettää sinulle hassun GIFin kissasta ja kaikki yrityksesi työntekijät voivat kommentoida ja kehua sinua onnistumisestasi ja rankasta työstäsi yrityksen hyvinvoinnin eteen.

Oikeasti järkevät käyttökohteet Zapierille

Kun hassu kissakuvaprojekti on tehty, voidaan keskittyä oikeasti liiketoimintaa helpottaviin ja kehittäviin toimintoihin. Zapier mahdollistaa

Verkkokauppatoimintaan hyviä käyttökohteita Zapierille on esimerkiksi palaute tai NPS- kyselyn lähetys tilauksen jälkeen. Yksinkertaistettuna lauseke menisi siis niin, että kun triggerinä toimiva tilaus tulee läpi, ottaa Zapier sähköpostin tilauksesta. Tämän jälkeen odota 21pv ja lähetä tähän sähköpostiin viesti. Tähän saadaan integroitua myös tuotteen tiedot.

Hyviä yritysmyynnin käyttökohteita Zapierille ovat esimerkiksi sisään tulleen liidin vienti suoraa CRM- järjestelmään ja kaupan tapahduttua tiedot voi viedä esimerkiksi Trelloon tai muuhun, jossa sitten yrityksen muu, kuin myynti-tiimi toimii. Tähän lauseke toimisi seuraavasti: Kun henkilö lähettää täytetyn Google Forms- taulukon, Zapier nappaa tiedot automaattisesti Excelistä, johon tiedot on tallennettu ja tekee uuden liidin esimerkiksi Pipedriveen.

Tätä voi halutessaan johtaa vielä pidemmälle tekemällä automaattisesti sisään tulevalle liidille kalenterivarauksen, joten myyjällä on aina kalenteri täynnä sisään tulleita liidejä.

Hinta

Zapierin käyttöönotto on täysin ilmaista ja pääset alkuun täysin ilmaiseksi. Maksullisten versioiden hinnat jakautuvat kahteen ryhmään, jotka ovat taskien määrä ja ominaisuudet. Taskien minimimäärä nousee myös valitsemasi palvelutason mukaan.

Riippuen valitsemastasi palvelutasosta, saat eri määrän ominaisuuksia käyttöösi. Olen listannut niiden määrän antamaan

FreeStarterProfessionalTeamCompany
HintaIlmainen17,25€ 42,24€ 257,96€ 516,78€
Taskien määrä100 Taskia750 Taskia2000 Taskia50 000 Taskia100 000 Taskia
Ominaisuudet1571219

Tutustu tarkkaan hinnastoon ja eri ominaisuuksiin suoraa Zapierin sivulla https://zapier.com/pricing. Sivulla voit myös muuttaa haluamasi ominaisuuksien ja Taskien määrän, joten räätälöinti omiin tarpeisiin onnistuu kätevästi.

Loppusanat

Zapier on mielestäni toimiva työkalu ja alkuun pääseminen ilmaiseksi auttaa pienen kynnyksen aloittamiseen. Zapierilla pystyt paikkaamaan eri ohjelmien välisiä yhteensopivuuksia ja nopeuttamaan työskentelyäsi eri ohjelmissa. Yksinään Zapier ei ehkä loista olemassaolollaan, mutta jos organisaatiossasi tai omassa toiminnassasi on paljon eri ohjelmia, jotka eivät välttämättä suoraa kommunikoi keskenään on Zapier hyvä lisä

Huomio: En ole saanut rahaa blogitekstin kirjoittamiseen, enkä saa linkkieni painamisesta tai niiden kautta kirjautumisesta korvausta. Linkit eivät siis ole affiliate- linkkejä. Käytän sovellukseen yritykseni rahaa noin 100e/kk. En ole siis myöskään saanut sovellusta ilmaiseksi blogitekstin kirjoittamista varten. Blogiteksti on kirjoitettu sillä ajatuksella, että siitä voisi olla lukijalle hyötyä ja saan tätä kautta orgaanista näkyvyyttä Googlessa.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!

Jessens.fi syksy 2021

Blogitekstit

Kesäloma on päättynyt jo aikoja sitten ja paluu kahvikoneen luokse toimistoille on alkanut. Päätin kirjata hiukan kuulumisia ja suunnitelmia tulevalle syksylle ja talvelle.

Vuoden loppupuolella on tarkoitus tapahtua paljon ja myös ”oikeiden töiden” kiire pitää todennäköisesti blogitekstien määrän hyvin kohtuullisena.

Matka Tokioon vuodenvaihteeksi

Tulevana vuodenvaihteena neljäs matkani Tokioon alkaa, jos koronalta päästään matkustamaan. Tavoitteena on viettää ihan lomaa, mutta myös mahdollisesti verkostoitua muitten Suomalaisten kanssa.

Edellisinä kertoina olen tehnyt henkilökohtaiseen someeni paljon video- ja kuvamateriaalia Tokion alueesta ja eri paikoista, missä olen käynyt. Tällä reissulla ajatuksena on myös panostaa enemmän sisällöntuotantoon ja ehkäpä tuottaa materiaalia myös Youtuben puolelle. Aikaisempien reissujen materiaaleja olenkin käyttänyt blogitekstien

Mutjutin.fi verkkokaupan ja yritysmyynnin sesonki

Mutjuttimien myynti kiihtyy normaalisti aina joulusesonkia kohden. Tämä kattaa niin kuluttaja- kuin yrityskaupan. Wellness Tools Group Oy:n toimitusjohtajana kovin sesonki pitää minut todennäköisesti kiireisenä, joten pitempien blogitekstien kirjoittaminen tänne voi hidastua hiukan alkuvuodesta. Myös jatkuvasti kasvava markkina Ruotsiin tuottaa paljon uusia haasteita.

Mikäli sinulta puuttuu vielä Mutjutin, saat sen hankittua itsellesi tästä www.mutjutin.fi ja yrityksille oma pakettinsa löytyy täältä https://mutjutin.fi/yrityksille/.

Mitä seuraavaksi?

Seuraava iso projekti Jessens.fi:n ja Jessens Trading Oy:n puolelta tulee olemaan matka ja sen moniosainen blogiteksti. Jos mielessäsi on jokin paikka, josta en ole vielä tehnyt blogitekstiä tai haluat muuten enemmän sisältöä tietystä kohteesta Tokiossa, laita alle kommenttia tai laita viestiä alla olevilla tiedoilla!

Nyt syksyä päin ja kohti uusia asiakkaita.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!

Trustmary – Asiakkaat osaksi markkinointia

Markkinointi

Tässä blogitekstissä käymme läpi asiakaspalautteiden hankkimista ja niiden hyödyntämistä Trustmary- sovelluksella. Edellisessä blogitekstissä kävimme läpi myyntitunnelin rakentamista Pipedrivella. Blogitekstissä sivusimme tyytyväisten asiakkaiden hyödyntämistä uusasiakashankinnassa ja kerroimme, että tulemme tekemään tästä ihan oman blogitekstin.

Olen käyttänyt tyytyväisten asiakkaiden suositteluja markkinoinnissa jo parin vuoden ajan ja olemme saaneet sillä hyviä tuloksia pääasiallisessa yrityksessäni Wellness Tools Group Oy:ssä. Ennen Trustmaryn käyttöönottoa kysyin palautetta lähinnä yritysasiakkailtamme, koska minulla ei ollut aikaa lähettää jokaiselle erikseen sähköpostia ja koostaa vastauksista yhteenvetoa ja päivittää sitä aina palautteen tultua. Saan tämän kaiken automatisoitua Trustmaryn avulla.

Asiakkaiden suosittelut lisäävät uskottavuutta

Olet kenties monesti selannut netistä muiden asiakkaiden kokemuksia eri tuotteista tai palveluista ennen oman ostopäätöksen tekemistä. Itse kulutan aina hetken Googlessa tai Youtubessa etsiessäni vertaisteni asiakkaiden kokemuksia ennen oston tekemistä. Tämä lähinnä siksi, että haluan realistisemman kuvan tuotteen ominaisuuksista ja käytöstä ennen ostoa. Mikäli usealla asiakkaalla on negatiivinen kokemus ostostaan, jää hankinta todennäköisesti tekemättä.

Vaikka muutama negatiivinenkin kommentti löytyisi tuotteesta on sekin parempi kuin arvostelujen täysi puuttuminen. Jos tuotteesta tai palvelusta ei löydy mitään arvioita verkosta, katson sen ainakin itse negatiiviseksi asiaksi.

Trustmaryn käyttö asiakkaiden palautteen keräämiseen

Kuten edellisissä blogiteksteissä, aloitamme projektin suunnittelemalla, etenemme tästä tekovaiheeseen ja lopuksi testaamme ja mietimme mahdollisia jatkokehityksen kohtia. Olen miettinyt valmiiksi seuraavat vaiheet asiakkaiden suosittelujen keräämiseen. Tätä voi käyttää niin tuotteen kuin palvelun palautteen keräämiseen.

Vaikka positiivisen tuloksen antanut asiakas ei haluaisikaan antaa enää videosuosittelua, voimme käyttää tekstimuotoista suosittelua markkinoinnissamme.

Yleisnäkymä

Alla oleva yleisnäkymä sisältää vasemmalla linkit eri sovelluksen toimintoihin, keskeltä löydät viimeisimmät asiakkailta tulleet arviot ja alhaalla NPS (net promoter scrore) arvon. Käydään tässä blogitekstissä lyhyesti läpi palvelun kohdat ja kuinka rakennat ja hyödynnät Trustmarya.

Aloitetaan palvelun käyttö seuraavilla stepeillä

  1. Luodaan kaksi asiakaslistaa kohdassa ”Contacts”. Ensimmäinen sisältää kaikki asiakkaat ja toinen lista kerää näistä asiakkaista uuden listan, joka sisältää kaikki, jotka antavat NPS- arvon 9-10 arvostelussaan.
  2. Luodaan uusi kysely kohdassa ”Survey”. Suunnitellaan kysely tukemaan toimintaamme mahdollisimman hyvin. Tämän jälkeen voimme halutessamme samalla ohjeella tehdä myös toisen kyselyn 9-10 NPS- arvon antaneille.
  3. Suunnitellaan viesti, joka lähtee asiakkaalle ja ohjaa tekemään kyselyn.
  4. Käydään läpi, miten hyödynnät palautteita esim. verkkosivuillasi.

Kontaktit

Kohtaktien lisääminen onnistuu valitsemalla vasemmalta kohdan ”Contacts”. Saat tämän jälkeen vaihtoehdon valita joko listan tai viisaan listan. Normaalin listan voi itse nimetä ja viisaampi lista osaa itse erotella eri NPS- tuloksen antaneet asiakkaat. Jos haluat mennä askelta pidemmälle, voit tehdä 3 listaa niin, että eri arvosanan antanut saa seuraavan viestin antamansa arvosanan perusteella.

Kyselyt

Kyselyn luomisessa onkin hiukan enemmän vaihtoehtoja. Ensimmäiseksi valitsemme ”Customer experience Survey” – vaihtoehdon, joka tarkoittaa asiakkaille tarkoitettua kyselyä. Vaihtoehtona voit valita henkilökunnalle suunnatun kyselyn. Tällä voit esimerkiksi työnantajana kartuttaa henkilökunnan tyytyväisyyttä työskennellä yrityksessänne. Tämä on varmasti ominaisuutena hyvä, mikäli henkilökuntaa on hiukankin enemmän.

Seuraavaksi voit valita joko yhden valmiista kyselypohjista, tehdä kyselyn kokonaan alusta tai kopioida jonkun aikaisemmista kyselyistäsi. Osa kyselypohjien lyhenteistä voi olla vieraita, joten avataan ne hyvin yksinkertaisesti alle

  • CSAT (Customer Satisfaction Score) – Kertoo asiakkaan tyytyväisyyden. Antaa tarkempaa dataa kohtaamisesta
  • Video review template – Videosuosittelujen pohja
  • Simple NPS Survey (Net Promoter Score) – Kertoo, suosittelisiko asiakas ostamaansa palvelua tai tuotetta
  • Star rating – Montako tähteä annat välillä 0 ja 5
  • NPS Survey with additional questions – Sama kuin ylempi NPS- kysely muutamalla lisäkysymyksellä

Jos haluat jo nyt valita haluamasi kyselyn, voit alhaalta painaa nappia ”Create Survey”. Mikäli vierität alas, voit vielä muuttaa kyselyn kielen ja aktivoida videokommentit. Mikäli haluat, voit valita myös monikielisen kyselyn.

Valitsemme Simple NPS Survey ja kieleksi suomi.

Kyselyn tekeminen

Kun olemme valinneet valmiin pohjan, voimme muokata kyselyä valitsemalla oikealta ylhäältä ”questions”. Täältä pääsemme muuttamaan kaikkia kysymyksiä.

Jokaisen sivu näytetään omalla vuorollaan. Mikäli haluat lisätä kysymyksen samalle sivulle jonkun muun kysymyksen kanssa, paina sivun alla olevaa plus- merkkiä, jonka vieressä lukee ”Add question”. Jos haluat tehdä uuden sivun, voit lisätä sen alhaalta keskellä olevasta ”Add page” – painikkeesta.

Viestit

Viestin kirjoittaminen alkaa valitsemalla jälleen vasemmalta ”Messages” ja tämän jälkeen syöttämällä halutut tiedot viestin tunnistamiseksi. Nimeämme viestin testiksi, suuntaamme sen asiakkaille, ohjaamme heidät täyttämään testikyselyn kielellä englanti ja lähetämme sen sähköpostitse.

Seuraavaksi pääsemme kirjoittamaan itse viestiä. Mikäli sinulla on tallennettuna useita sähköpostiosoitteita, voit valita haluamasi lähettäjän. Koska emme ole tehneet vielä mitään muutoksia tekstiin, on ohjelma itse kirjoittanut automatisoidun tekstin vastaanottajille haluamallamme kielellä ja ohjaa heidät aiemmin valitsemaamme kyselyyn. Jos haluat tässä vaiheessa itse kirjoittaa sähköpostin tai muokata sitä, on nyt sen aika.

Jos haluat vielä testata viestiä ennen virallista lähetystä, voit lähettää itsellesi viestin testinä. Tämä on hyvä tehdä, jotta olet varma kaikkien linkkien toiminnasta. Mikäli testiviestin vastaanottaja on sama kuin lähettäjä, antaa Gmail tietoturvailmoituksen, mutta tätä ei kannata pelätä.

Automaatio

Nyt olemme lisänneet asiakkaidemme tiedot, itse kysymyksen, asiakkaille lähetettävän viestin ja täten vähennämme käsin tehtävää työtä automaatiolla. Aloitamme valitsemalla vasemmasta ”Automation” ja nimeämme automaation haluamaksemme.

Automaatiossa haluamme lähettää kaikille uusille listaan tulleille viestin osallistua CSAT- kyselyyn kello 10.00. Mikäli Asiakas ei reagoi viestiin, lähetetään hänelle muistutus 3 päivää tämän jälkeen. Alla näemme ensin triggerin eli mikä aloittaa tämän automaation.

Toimintojen välissä on vihreät pallot, joista voit lisätä minkä tahansa tarjolla olevista toiminnoista.

Tulosten esitys

Tähän asti olemme keränneet palautteita asiakkailtamme, mutta tarkoituksena on kuitenkin hyödyntää näitä omassa markkinoinnissa. Jaamme tulosten esittelyn kolmeen osaan.

Suositusten hyväksyntä ja julkaisu

Kun asiakas antaa arvionsa, tulevat ne kaikki sinulle näkyville. Voit tämän jälkeen päättää, mitkä niistä haluat julkaista ja mitä et. Voit myös lisätä eri tageja arvioihin esim. kielen erottelemiseksi. Valitse siis parhaat suosittelut ja julkaise ne.

Tulosten esitys sivulla kiinteästi

Asiakkaiden kommentit saa liitettyä verkkosivuun pienellä määrällä koodia. Valitse vaihtoehto ”Embeds” ja pääset muokkaamaan ulkoasun haluamasi näköiseksi. Tuttuun tapaan pystyt valitsemaan asiakas- tai työntekijäkokemuksien välillä ja minkä kyselyn vastaukset haluat esittää. Ulkoasun voit valita neljästä valmiiksi suunnitellusta mallista. Ulkoasua pystyt muokkaamaan edelleen, mikäli haluat vaihtaa esim. värimaailman yrityksesi teemavärien mukaan.

Ylhäällä oleva karusellimainos pyörii kommenttien välillä. Tämä on helppo tapa, mikäli tilaa on vähän. Toinen vaihtoehto on lista, jolla voit täyttää vaikka koko sivun asiakkaittesi kommenteilla. Kun olet tehnyt haluamasi näköisen listan tai karusellin, saat nämä tiedot sisältävän koodin, jonka voit kopioida sivustollesi haluamaasi paikkaan. Tarvittaessa Trustmaryn asiakaspalvelu tai sivustosi tekijä auttaa sinua tässä varmasti.

Tulosten esittäminen ponnahdusikkunassa

Ponnahdusikkunasta on ihmisillä monia mielipiteitä. Osa ihmisistä lähtee sivulta pois heti, jos ponnahdusikkunoita on liikaa ja osa kokee pienen ponnahdusikkunan positiivisesti. Mikäli ponnahdusikkuna ei ole liian iso tai se on sopivassa kohdassa, voi se hyvinkin toimia osana verkkosivuasi.

Popup- suosittelun saat tehtyä valitsemalla kohdan ”Notifications”. Materiaali voi olla joko tekstiä tai jopa video. Molemmat ovat toimivia, mutta tekstiä ei kannata olla liikaa tai video liian monimutkainen, sillä muuten sen lukeminen on hankalaa ja video pienennettynä epäselvä.

Loppuajatukset

Itse koen Trustmaryn sovelluksen hyödylliseksi ja se on parantanut verkkokauppani konversioprosenttia. Lisäksi olen saanut hyviä kehitysehdotuksia palautteissa ostaneilta asiakkailta. Varsinkin uusille markkinoille lähdettäessä uusien asiakkaiden kommentit auttavat paljon ja antavat uskottavuutta tuotteelle tai palvelulle.

Sovellus vie vain noin 10 min viikossa, kun kaiken on saanut automatisoitua. Kommenttien hyväksminen on nopea toimenpide. Parhaimmillaan Trustmary tekee siis itsenäisesti suurimman osan toiminnoista. Ja näin saat kerättyä monia asiakkaiden arvioita pienellä työllä.

Olisiko Trustmaryn käytöstä hyötyä teideän yritykselle? Pääset heidän sivuilleen tästä linkistä https://www.trustmary.com/

Huomio: En ole saanut rahaa blogitekstin kirjoittamiseen. Blogiteksti on kirjoitettu sillä ajatuksella, että siitä voisi olla lukijalle hyötyä ja tuleepahan samalla harjoiteltua sisällöntuotantoa.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!

Pipedrive – Järkevän myyntitunnelin rakentaminen yritysmyyntiin

Markkinointi

Edellisessä blogitekstissä rakensimme verkkokaupan. Tämä kauppa on suunnattu kuluttajille eli yksityisille ihmisille. Haluamme tehdä kauppaa kuitenkin myös yritysten kanssa, koska heidän kanssaan tilaukset ovat usein isompia ja laskutus helpompaa.

Tässä blogitekstissä käymme läpi, mikä on myyntitunneli, kuinka semmoinen rakennetaan ja mitä hyötyä siitä on.

Mikä myyntitunneli

Myyntitunnelilla tarkoitetaan reittiä, missä potentiaalinen asiakas muuttuu asiakkaaksi. Potentiaalinen asiakas voi tulla joko uusasiakashankinnan kautta tai esimerkiksi orgaanisesti verkkosivujenne kautta. Miten liidejä käsitellään ja miten mahdollisimman monesta liidistä tulee sitten kauppa? Tätä varten rakennamme tunnelin, johon liidit viedään.

Yksinkertainen myyntitunneli näyttää tältä

Yläpuolella näet hyvin yksinkertaistetun tunnelin kylmästä liidistä aina kauppaan saakka. Tunnelin etenemisen seurannaksi on paljon hyviä työkaluja, mutta keskitymme blogitekstissä Pipedrive- nimiseen ohjelmaan.

Mikä on Pipedrive

Pipedrive on asiakkuudenhallintaohjelmisto (engl. customer relationship management, CRM) , jolla käsittelet asiakastietoja teet kaupan eri vaiheiden seuraamisesta ja toimista helppoa. Voit automatisoida esimerkiksi sähköpostiviestejä tai lähettää laskuja suoraa Pipedrivesta asiakkaalle. Myös muistutukset ja monen myyjän tuki nopeuttavat myynnin tekemistä. Voit myös seurata omaa kehitystäsi myyntien määrissä, arvioida tulevaa rahavirtaa ja soittaa vaikka asiakkaalle suoraa mobiilisovelluksen kautta.

Pipedriveen voi myös tehdä eri integraatioita muihin sovelluksiin, mutta emme käy näitä nyt sen enempää läpi. Yhdistäminen kuitenkin onnistuu helposti esimerkiksi Trelloon ja Slackkiin. Myös Googlen eri pilvisovellukset liittyvät kiinni helposti ja jos jokin osa puuttuu saa sen viimeistään Zapierilla onnistumaan.

Myyntitunnelin rakentaminen

Jaetaan tunnelin tekeminen yhteensä neljään osaan. Aluksi suunnittelemme, miten asiakkaat hankitaan, mihin heidät ohjataan, miten myynti tapahtuu ja miten asiakas saadaan pidettyä tyytyväisenä myös kaupan onnistumisen jälkeen. Suunnittelun jälkeen rakennamme tunnelin suunnitelmamme mukaan. Testauksessa testaamme ensin itse teknisen toteutuksen ja ensimmäisen asiakkaan kanssa itse myynnin toimimisen. Lopuksi asiakkaiden palautteen myötä jatkokehitetään tunnelia parhaan konversion ja asiakastyytyväisyyden saavuttamiseksi.

Suunnittelu ja tavoitteet

Aloitetaan myyntitunnelin tekeminen suunnittelemalla projekti. Meillä on käytössämme omat verkkosivut, puhelin, sähköposti ja hiukan rahaa. Haluamme näillä keinoilla hankkia maksimaalisen määrän potentiaalisia asiakkaita Pipedriveen. Koska on vuosi 2021 ja puhelimessa puhuminen on ikävää ja jännittävää, panostamme asiakashankinnassa hyvään verkkosivuun ja sähköpostiin. Päätämme tehdä seuraavat toimenpiteet, jolla maksimoidaan automaattinen vienti suoraan Pipedriveen.

  1. Koska meillä on verkkosivut, teemme laskeutumissivun jossa on yhteydenottolomake ja tietoa palveluistamme. Tämä yhteystietolomake ohjataan suoraan Pipedriveen. Tähän löytyy myös lisäosa suoraan Pipedriven puolelta.
  2. Koska meillä on myös hiukan rahaa, voimme tehdä muutaman Google Ads- mainoksen, että asiakkaamme löytävät meidät helposti. Mainos ohjaa yllä tehtyyn laskeutumissivuun.
  3. Suunnittelemme ilmaisella Mailchimp- ohjelmalla hyvän sähköpostiviestin. Sähköpostiviestissä on selvästi seuraavat alla olevat perusasiat. Katsothan ainakin nämä kuntoon.
    • kuka tarjoaa
    • mitä tarjotaan
    • miksi asiakkaan pitäisi olla kiinnostunut aiheesta
    • esimerkkiasiakkaan kokemukset, johon viestin saaja samaistuu ja
    • selkeä ja ohjaava nappi tai linkki, joka ohjaa yhteydenottosivulle
  4. Etsitään yrityksiä verkosta, jotka voisivat olla kiinnostuneita palvelusta tai tuotteesta.
Suunnitelmamme myynnin etenemisestä.

Rakentaminen Pipedriven avulla

Yllä näette yksinkertaisen suunnitelman koko myynnin etenemisestä. Kun tämä on suunniteltu, on seuraava vaihe rakentaa itse putki. Aloitamme helpottamalla liidien vientiä Pipedriveen, tämän jälkeen itse putken rakennus ja lopuksi sen testaaminen.

Kerääminen

Mikäli asiakas kontaktoidaan itse puhelimitse tai sähköpostitse, tällöin liidit viedään käsin Pipedriveen. Tiedot otetaan otetaan suoraa sähköpostista tai puhelimitse tiedot voidaan varmistaa ja tämän jälkeen hakea vaikka finderista.

Jos asiakas ohjataan taas verkkosivulle yhteydenottolomakkeeseen, voidaan nämä tiedot viedä automatisoidusti suoraan Pipedriveen. Tähän voi käyttää Pipedriven omaa Liidibuusteria, joka sisältää chatin, botin, verkkolomakkeen ja Prospektorin, joka etsii liidejä automaattisesti. Mikäli hinta vaikuttaa isolta, voidaan tämä myös kiertää niin, että sivulla on esimerkiksi Google forms, joka yhdistetään jo aikaisemmin mainitun Zapierin avulla Pipedriveen. Tässä kuitenkin on enemmän välivaiheita ja aina joku vaihe voi rikkoontua itsestään. Mikäli myyjiä on siis enemmän, kannattaa mahdollisesti harkita Liidibuusterin hankkimista.

Liidibuusteri sisältää neljä osaa.

Pipedrien putken rakennus

Aloitetaan putken tekeminen nimeämällä eri vaiheet, joita tulet tarvitsemaan. Näitä voi muokata, lisätä ja poistaa myös jälkikäteen. Todennäköisyys- kohdan alapuolelle tulee prosentti, jolla uskot kaupan menevän läpi. Tällä voidaan ennustaa euromääräisesti, paljon kauppoja on missäkin vaiheessa. Kun putki näyttää mielestäsi hyvältä, voit tallentaa putken ja lisätä haluamiasia liidejä.

Myyntitunnelin tekeminen käynnissä.

Testaaminen

Testaaminen aloitetaan lisäämällä liidi rakentamaamme myyntiputkeen. Lisäämme kaupan ja annamme haluamamme tiedot. Lomakkeen kenttiä voi itse muokata haluamakseen. Olen itse lisännyt kohtaan Organisaatio paikan Y-tunnukselle. Tämä helpottaa toteutuessa laskutusta ja yrityksen tunnistamista.

Kaupan lisääminen

Lopuksi tallennamme kaupan vasemmalta alhaalta ja näemme kaupan myyntiputken ensimmäisessä vaiheessa. Kun painamme kaupan painiketta, pääsemme lukemaan lisätietoa kaupasta. Mikäli haluamme, voimme myös tässä näkymässä siirtää kauppoja seuraaviin vaiheisiin tai vaikka poistaa koko kaupan.

Myyntitunnelin yleisnäkymä

Alla näette tärkeimmän näkymän kaupassa. Tämän kautta hallitset kaikki kauppaan liittyvät kohdat ja voit jopa lähettää laskuja näkymän kautta. Mikäli olet lisännyt kohtaan Henkilö sähköpostin ja yhdistänyt sähköpostisi pipedriveen, löydät kaikki asiakkaan kanssa lähetetyt sähköpostit myös tästä näkymästä. Vasemmalta löydät asiakkaan tiedot, ylhäältä kaupan etenemisen ja vasemmalla isoimmassa näkymässä kaiken muun.

Aloitamme luomalla aktiviteetin. Vasemmalla voit kirjoittaa itsellesi muistiinpanoja ja jos haluat vaihtaa puhelun esimerkiksi sähköpostiin, tämä onnistuu myös. Oikealla näkyy kalenterisi, joten voit suunnitella aktiviteetin kalenteriisi sopivaksi.

Kaupan tiedot

Kun tallennamme puhelun, voimme nähdä alhaalla kaikki toteutuneet toimenpiteet ja myös suunnitteilla olevat eli tulevat toimenpiteet. Tällä pystyt seuraamaan esimerkiksi lomalta palattuasi, mitä asiakkaan kanssa on sovittu ja miten kauppa on edennyt.

Kaupan aktiviteetit

Mittaaminen

Pipedrivesta löytyy myös hyvä yhteenveto myynnin seuraamisesta. Näkymässä pystyt seuraamaan omien tai koko tiimin tuloksia ja voit halutessasi myös toistaa sen toimiston tv:ssä, sillä oman dashboardin voi laittaa julkiseksi, joten kuka tahansa voi linkin tietäessään nähdä halutut tulokset. Näkymästä voit mitata kauppojen määrää, lähetettyjen sähköpostien tai puheluiden määrää. Jos tiimi koostuu isommasta porukasta, voit myös tutkia, miksi kauppoja menetetään. Onko asiakkaiden mielestä tuote liian kallis vai lopettaako asiakas vain kaiken kontaktoinnin ja laittaa 50% myyjien numeroista estolistalle heti tarjouksen jälkeen. Omaa näkymää voi muokata parhaiten itselleen sopivaksi.

Pipedriven raportoinnista näet paljon dataa kaupoistasi.

Kehittäminen

Paras tapa kehittää omaa myyntitunnelia ja on seurata dataa jatkuvasti ja tehdä sen perusteella tarvittavia toimenpiteitä joko myynnin eri vaiheisiin tai muuten palveluun. Suosittelen testaamaan jatkuvasti eri taktiikoita myynnissä ja miettimään, miten asiakkaan ostokokemusta voisi parantaa.

Loppusanat

Tämä tunneli on testattu ja olen rakentanut sillä Suomeen yli 120 yrityksen jälleenmyyjäverkon ja samalla tehnyt liikevaihtoa yli 100 000 euroa. Kuitenkin samat työvaiheet eivät sovi joka alalle, joten mietithän itse, mikä on sinun yrityksesi tavoite ja miten siihen päästään. Ennen Pipedrivea käytin kauppojen seuraamiseen exceliä, joten Pipedrive oli iso loikka ylöspäin.Sovellus ei ole ilmainen, mutta aikaa säästyy paljon ja liidejä ei enää unohdu tai muuten lämpimiä kauppoja katoa pelkwän unohduksen syynä.

Tarjous lukijoilleni

Mietitkö Pipedriven ostamista? Kirjaudu alla olevan linkin kautta ja testaa sovellusta ilmaiseksi 2vk ajan. Voit tämän jälkeen päättää, hankitko sovelluksen. Autat samalla minua blogin kehittämisessä ja ylläpitämisessä!

Tutustu Pipedriveen täältä: https://pipedrive.grsm.io/jessens

Huomio: Jessens Trading Oy on yhteistyössä Pipedriven kanssa ja saan korvauksen jokaisesta kauttani tehdystä tilauksesta. Ohjelmiston olen kuitenkin ostanut itse ja maksanut siitä viimeisen 3 vuoden aikana yhteensä noin 900e+alv. Kaikki blogitekstin mielipiteet ovat omiani, enkä ole saanut korvausta blogitekstin tekemisestä miltään taholta.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!

Jesse Jessens 27v

Blogitekstit

On taas se aika vuodesta, kun etusivulle täytyy korjata uusi ikä, sillä täytin toukokuun puolessa välissä 27 vuotta.

26 ikävuosi meni nopeasti, sillä missään ei voinut matkustaa. Aikaa on jäänyt siis enemmän, kuin tarpeeksi töiden tekemiselle ja blogitekstien kirjoittamiselle. Lyhyesti kirjoitettu auki, mitä tein 26- vuotiaana

  • Perustin konsultointiyrityksen
  • Kaksinkertaistin verkkokauppani liikevaihdon
  • Hankin toisen auton (Audi A4, 2012, 2.0 Diesel) ja käytin sitä ensimmäisen puolen vuoden aikana 4 kertaa korjaamolla.
  • Lentokilometrejä toteutunut 0 ja peruununeita 36000km
  • Kirjoitin 24 blogitekstiä
  • 126 000kcal poltettu liikunnalla
  • Opiskelin 300 päivää putkeen Japania Duolingo- sovelluksen kanssa

Verratessani blogini ensimmäisiin teksteihin uskoisin osaamistasoni tekstipohjaisen sisällöntuotannon parissa parantuneen. Olemme menossa siis oikeaan suuntaan.

Motivaation palautus blogin ylläpitämiseen

Viimeisimmästä tekstistä on nyt kulunut noin kuukausi ja tämän aikana kirjoitin 3 uutta blogitekstiä, joista yhden jokaiseen osioon. Sain paljon hyvää palautetta blogiteksteihin liittyen ja tämä lisäsi innostustani kirjoittaa lisää. Palautteen ansiosta pystyin myös parantamaan kirjoituksiani.

Tälle vuodelle tavoitteena onkin ylläpitää tuota samaa 1-2 tekstiä /kk vauhtia. Myöskin Somen puolella pyrin aktivoitumaan ja lisäämään postauksien määrää.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!

Aurinkopaneelit ensimmäisen vuoden jälkeen

Blogitekstit

Hiukan yli vuosi sitten asennutin omakotitaloni katolle 12kpl aurinkopaneeleita. Tein tästä tuolloin myös blogitekstin, jonka voitte lukea täältä. Kun aikaa on nyt kulunut vuosi voidaan tehdä katsaus aurinkopaneelien tuottavuuteen ja toimintaan.

Pohjustus

Asensimme omakotitalon katolle 12kpl 280w monikideaurinkopaneeleita. Invertterinä toimii Fronius Symo 5.0-3-M. Omakotitalo lämpenee sähköllä ja tästä vastaa ilmalämpöpumppu ja varaava takka. Aurinkopaneelit hankittiin pienentämään sähkön kulutusta ja nostamaan talon arvoa. Hintaa kotitalousvähennyksen jälkeen paneeleille ja lisälaitteille asennuksineen tuli hiukan yli 6.5k e. Paneelit ja asennus hankittiin Talos Oy:ltä

Tavoitteet ja niiden mittaaminen

Tavoitteena on saada laskettua sähkölaskua ja samalla nostaa talon arvoa aurinkopaneeleilla. Talo sijaitsee hyvällä paikalla auringon saannin suhteen, joten aurinkopaneelit sijoitettiin mielestäni hyvin. Talon lämmitys tapahtuu sähköllä, joten sähköön menee kesäisin noin 130e/kk ja talvisin hiukan alle 300e/kk (verot, sähkö ja siirto yhdessä).

Froniuksen hallintapaneeli on selkeä.
Froniuksen hallintapaneeli on selkeä.

Aurinkopaneelit on yhdistetty inverteriin, joka muuttaa aurinkopaneeleista tulleen sähkön käytettäväksi talossa. Fronius- mallisen inverterin hallinnassa on mahdollisuus seurata kulutusta ja tuottoja. Kaikki mittausluvut on otettu suoraa inverterin omasta datasta, joten mittaustulokset ovat tarkkoja.

Tuotetun energian määrä ensimmäisenä vuotena

Aurinkopaneelit tuottivat 25.4.2020-24.4.2021 yhteensä 2251kWh. Tästä noin 60% (1321,45kWh) saatiin käytettyä itse ja loput 929,55kWh myytiin takaisin verkkoon. Tuotettu sähkö myydään automaattisesti verkkoon, mikäli et pysty itse käyttämään kaikkea tuottamaasi sähköä tai et pysty itse varastoimaan sitä esimerkiksi akustoon.

Vuoden energiantuotanto.
Vuoden energiantuotanto.

Energiantuotannosta suurin osa tapahtui huhti-syyskuun aikana, jolloin aurinkoa on eniten saatavilla. 1.10-31.3 sähköä paneelit tuottivat vain noin 66kWh. Huhti-lokakuu, eli puolet vuodesta tuotti siis 97% koko vuoden tuotosta.

Aurinkopaneelien kokonaistuotanto oli kokonaiskulutuksesta keskimäärin 11%. Parhaimpina kuukausina omavaraisuusaste nousi jopa 32%.

Sähkön käyttö itse

Kun käytät sähköä itse, hyödyt niin sähkön hinnan, sähkön siirron ja verot. Tämä on siis mielestäni kaikista järkevin keino taloudellisesti ja pyrinkin nostamaan omaa käyttöastetta juuri aurinkoiseen aikaan. Tätä kuitenkin vaikeuttaa se, että normaalisti kotoa ollaan poissa työaikaan, jolloin on kaikista aurinkoisinta. Pyrin kuitenkin automatisoimaan esim. lämminvesivaraajan lämmitystä niin, että lämmitys tapahtuu silloin, kun aurinko on ylhäällä.

Seuraavaksi lasketaan tuotetun sähkön arvo. Kaava on energian hinta + siirto + verot. Kuukausimaksua ei oteta laskussa huomioon, sillä tämän joutuu maksaa kuitenkin. Käytettävä siirtohinta on laskettu päiväsiirtohinnalla, sillä aurinko ei paista yöllä. Lopulliset numerot ovat 5,31snt/kwh + 4,01snt/kwh+ 2,79372snt/kwh = 12,11snt/kwh. Itse käytetty paneelien tuotto oli 1321,45kwh, joten oma käyttö oli arvoltaan 160,08e

Sähkön myynti

Sähköyhtiönä meillä toimii Väre. Vuonna 2020 sähköä myytiin yhteensä 929,55kWh. Sähköyhtiöillä on eri periaatteet myytävän sähkön korvauksesta, joten tämä saattaa vaihdella yrityksien välillä. Väreellä hinta perustuu pörssisähkön hintaan ja heidän omaan marginaaliinsa. Laskukaava tälle on markkinahinta – 0.2snt. Kun myyt sähköä sähköyhtiölle, sinulle ei korvata siirtomaksua. Markkinahinnan löydät esimerkiksi täältä. Väre korvasi meille siis koko vuoden myynnistä yhteensä 35,51e, eli 3,82snt/kWh.

Lyhyen aikavälin tulos

Nopealla laskutoimituksella aurinkopaneelien hankkiminen tällä idealla on siis huono idea. 6500e sijoituksella aurinkonapeeleihin tienasit vuodessa hiukan alta 200e. Kuoletat paneelien takaisinmaksun siis noin 33 vuodessa, mikäli paneelit kestävät ja tuottavat aivan saman verran joka vuosi.

Pitkän aikavälin tulos

Vaikka paneelien rahallinen tuotto ei päätä huimaa, täytyy muistaa paneelien tuottama arvon nousu kiinteistöllesi. Taloa myytäessä moni varmasti katsoo positiivisesti aurinkopaneelien olemassaolon ja varsinkin niitten vähentämän energiantarpeen.

Rahallisen korvauksen lisäksi paneelit vaikuttavat siis positiivisesti asuntoa myytäessä. Talosi voi myydä nopeammin tai paremmalla hinnalla, kuin ilman paneeleja. Suoraa rahallista osuutta paneeleille on tästä kuitenkin vaikea antaa, joten jokainen voi itse miettiä osuuden mikä paneeleilla oli kiinteistöä myydessä.

Mahdollisia lisähankintoja

Riippuen invertterin mitoituksesta, voi myöhemmin järjestelmään lisätä lisää paneeleita. Meidän tilanteessa paneeleja voi lisätä yhtensä 8kpl, jolloin yhteenlaskettu maksimituotto voisi olla 5600w. Tästä tehtiinkin meille tarjous ja asennettuna verohyvityksien jälkeen hinnaksi olisi tullut noin 3000e. Tuotto olisi tällä noussut siis noin 70% ja rahallisesti vuodessa 140e enemmän, jos käyttöaste olisi noussut samassa suhteessa. Näitten paneelien kuolettamiseen olisi kulunut aikaa 21 vuotta, joten paneeleja ei tällöin hankittu lisää.

Yksi mahdollisuus olisi myös hankkia akusto, jolla saataisiin hyödynnettyä aurinkopaneelien tuotto silloin, kun olemme itse kotona. Akusto kuitenkin kirjoitushetkellä on eri kokoluokissa niin kallis, jotta sen hankinta ei ole järkevää pelkässä taloudellisessa mielessä. Elenian säävarma sähköverkko on kuitenkin katkaissut sähkömme viimeisen vuoden aikana moneen kertaan, joten mikäli sähköjen pysyminen päällä lasketaan positiiviseksi asiaksi, voi asiaa harkita. Osa sähköautoista voi toimia myös akustona, mutta en ole tähän asiaan perehtynyt tarpeeksi.

Kaikki paneelit ovat 280w monikidepaneeleita.
Kaikki paneelit ovat 280w monikidepaneeleita.

Mitä tästä opimme

Aurinkopaneelien sopiminen omalle tontille kannattaa miettiä pitkällä ja lyhyellä aikavälillä. Mikäli talon lähellä on paljon puita, voi tulokset olla huonompia kuin yllä kuvatut. Mikäli taas aurinkoa on paljon enemmän ja lumi on vähäistä voivat tulokset olla paljon positiivisemmat. Aurinkopaneeleilla on myös muita ominaisuuksia rahan lisäksi, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti paneelien hankintaan. Pelkkä ekologisuus voi olla monelle riittävä porkkana paneelien hankintaan.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!

Promoty – Vaikuttajamarkkinointi brändin rakentamisen tueksi

Markkinointi

Sivusin verkkokauppatekstissäni hiukan, miten vaikuttajamarkkinointi toimii ja lupasin palata siihen myöhemmin, joka on nyt.

Mikäli myyt omassa verkkokaupassasi vain itse kehittämiäsi tuotteita tai tuotteita, jonka maahantuojana toimit on vaikuttajamarkkinoinnin tekeminen hyvä tapa kasvattaa brändin tunnettuutta. Vaikuttajamarkkinointia voi tehdä monella eri tavalla ja tässä blogitekstissä käymme läpi onnistuneen vaikuttajamarkkinoinnin tekemisen Promotyn kautta.

HUOM. Vaikka käynkin tässä blogitekstissä läpi Promotyn alustaa ja käytän sitä esimerkkinä vaikuttajamarkkinoinnin tekemisessä, kyseessä ei ole maksettu yhteistyö. En saa tästä blogitekstistä euroakaan rahaa Promotyltä eikä minulla ole affiliate- linkkiä heidän palveluihinsa.

Mikä on vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa markkinointia, jossa käytetään vaikuttajia tai ns influencereita. Vaikuttaja on henkilö, joka on kerännyt seuraajia esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja hänelle on syntynyt seuraajakuntaa. Vaikuttaja pystyy vaikuttamaan seuraajiensa sosiaalisen median fiidiin omilla postauksillaan ja jollain tasolla myös seuraajien mielipiteisiin jotain asiaa kohtaan.

Osa vaikuttajista tekee kaupallisia yhteistöitä yrityksien kanssa. Näissä vaikuttaja arvioi tuotteen tai palvelun korvausta ja/tai tuotetta vastaan. Vaikuttajien mielipide koetaan yleisesti positiivisempana, kuin yrityksen suora mainos tuotteestaan. Kaupallisesta yhteistyöstä tulee aina mainita postauksen tai videon yhteydessä.

Miten vaikuttajamarkkinointi toimii

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys, joka haluaa tunnettavuutta ja näkyvyyttä tuotteelleen tai brändilleen on joko yhteydessä suoraa vaikuttajaan tai käyttää palvelua, jossa vaikuttajat voivat hakea mukaan kampanjaan. Palvelun käyttäminen on suositeltavaa, jos haluat tehdä yhteistyötä monen vaikuttajan kanssa yhtä aikaa.

Kun yhteistyöstä ja palkkioista on sovittu, vaikuttaja tekee yhteistyön mukaisen sisällön näkyville seuraajilleen. Mikäli vaikuttajan seuraajien mielestä tuote tai palvelu on hyvä, he voivat hankkia kyseisen tuotteen tai palvelun. Tässä vaiheessa vaikuttajalla voi olla vielä erikseen oma koodi, jolla seuraaja saa jonkin alennuksen. Tämä helpottaa yritystä seuraamaan, paljon kyseinen vaikuttaja on tuonut kauppaa.

Vaikuttajamarkkinointi pähkinänkuoressa.

Koska vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä

Vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä silloin, kun sinä tai yrityksesi omistaa jonkin brändin, jonka näkyvyyttä haluat kasvattaa. Mikäli liiketoimintasi keskittyy vain tuotteiden jälleenmyyntiin, joita et itse tuo maahan, käytät budjettisi myös muiden samaa tuotetta myyvien yritysten hyödyksi. Tässä ei toisaalta ole mitään väärää, mutta asia kannattaa ottaa huomioon, jos kyseessä ei ole voittoa tavoittelematon yhdistys.

Miten vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä

Mikäli haluat tehdä kampanjan vain muutaman tietyn vaikuttajan kanssa, jotka ovat jo sinulle ennestään tuttuja on paras tapa olla heihin yhteydessä suoraan. Jos haluat löytää jonkun tietyn vaikuttajan tietoja, voi hyvä työkalu olla myös Hypeauditor. Hypeauditor kustantaa kuitenkin kevyet 300 dollaria kuukaudessa, joten tämä kannattaa ottaa huomioon.

Mikäli haluat vaikuttajien itse olevan yhteydessä sinuun, voit käyttää Promotyn palvelua. Käymmekin tässä blogissa läpi, miten teet Promotyllä vaikuttajakamppiksen itse. Olen itse käyttänyt Promotyä hiukan yli vuoden.

Promoty

Aivan ensimmäiseksi tarvitsemme tilin Promotyyn. Voit hakea tunnuksia heidän sivuiltaan www.promoty.fi ja varata myös demon siitä, miten promoty toimii.

Kampanjan teko

Kun sinulla on tunnukset, pääset luomaan kampanjoita. Ruudun oikealta ylhäältä saat valittua ”Create a new campaign”.

Alkuvalikosta näet kaikki keskeneräiset, käynnissä olevat ja loppuneet kampanjat.

General

Kampanjan aloituksessa saat päättää kampanjalle nimen, kertoa hiukan kampanjan ideastasi ja mitä hashtageja kampanjassa tulee käyttää. Voit tässä kertoa hiukan tuotteesta tai palvelustasi ja liittyykö kamppis osaksi isompaa kampanjaa.

Anna yleistiedot yhteistyön luonteesta.

Guidelines

Anna ohjeet, minkälaista materiaalia haluat. Haluatko kuvaa vai videota? Tuleeko videolla näkyä luontoa tai jotain aivan muuta? Tämä kohta on tärkeä, jotta lopullinen materiaali on mahdollisimman lähellä sitä, mitä haluat.

Mitä haluat kampanjaltasi? Anna mahdollisimman tarkat ohjeet ja suunnat yhteistyölle parhaan lopputuloksen saavuttamiseki.

Duration

Koska vaikuttajat voivat hakea kampanjaasi? Muista jättää myös tarpeeksi aikaa sille, että ehdit lähettää mahdolliset tuotteet ja vaikuttajilla on tarpeeksi aikaa tuottaa materiaali.

Kampanjan aika kannattaa miettiä, jotta se ehditään tehdä rauhassa.

Payments

Mitä vaikuttaja saa palkkioksi yhteistyöstä? Jos vaikuttaja saa rahaa, valitse ”Enable rewarding with money” ja jos tuotteen, niin ”Enable rewarding with product”. Voit myös valita molemmat.

Määrittele palkkion muoto.

Product rewards

Jos et ole ennen luonut tuotepalkintoa Promotyyn, tulee sinun tehdä se nyt. Anna palkkioksi annettavan tuotteen nimi, linkki tuotesivulle, lyhyt kuvaus tuotteesta ja mikä on tuotteen arvo.

Palkintotuotteen tekeminen on helppoa.

Content

Mitä materiaalia haluat vaikuttajien tekevän? Jos haluat yhteistyön jatkuvan vain lyhyen aikaa, voit valita ”One off”. Jos haluat vaikuttajan tekevän materiaalia kuukausittain, valitse ”Monthly”. Seuraavaksi valitaan kauan materiaali pitää olla näkyvillä ja kuinka monta päivää ennen postausta materiaali pitää olla sinulla. Lopuksi voit antaa vielä lyhyen kuvauksen sisällöstä.

Kerro, mitä materiaalia haluat vastaanottaa.

Targeting

Mille vaikuttajille haluat hakemuksen näkyvän? Katso eri kohtien merkitykset alta.

  • Followers – Seuraajien lukumäärä
  • Audience gender Majority – Vaikuttajan seuraajien sukupuoli
  • Influencer’s gender – Vaikuttajan sukupuoli
  • Average Instagram Engagement – Millä prosentilla vaikuttajan seuraajat tykkäävät tai kommentoivat postauksia
  • Audience Age Range – Vaikuttajan seuraajien ikähaarukka
  • Influencer’s Age Range – Vaikuttajan ikä
  • Audience location – Mistä maasta vaikuttajan seuraajat ovat
  • Filter by Influencer’s spoken language – Mitä kieltä vaikuttaja puhuu
  • Influencer location – Mistä maasta vaikuttaja on
Voit määrittää tarkasti, kelle haluat kampanjan näkyvän.

Final Overview

Lopuksi saat yhteenvedon koko kampanjasta. Tämän jälkeen voit lähettää sen hyväksyttäväksi. Promotyn henkilökunta tarkastaa kampanjan ja kertoo sinulle, mikäli muutoksia tarvitaan.

Yhteenveto kampanjastasi.

Jos kaikki on mennyt oikein, saat sähköpostiisi viestin, kun kampanja on hyväksytty ja vaikuttajat voivat hakea siihen.

Saat sähköpostitse vielä hyväksytystä kampanjasta.

Vaikuttajien hyväksyntä

Kun vaikuttajat ovat hakeneet kampanjaasi, pääset hyväksymään niistä mukaan haluamasi. Näet vaikuttajan tilin seuraajamäärät ja muut tärkeät tiedot heti. Vaikuttaja on myös laittanut hakemukseensa hinnan, jolla yhteistyö tehtäisiin. Muista, että sinun tarvitsee maksaa vain sinun hyväksymistäsi yhteistyöistä. Mikäli lopputulos ei ole ohjeistuksen mukainen, ei sinun tarvitse maksaa yhteistyöstä eikä yhteistyömateriaalia julkaista.

Voit hyväksyä tai hylätä yhteistyöt vaikuttajien hakemuksien perusteella.

Tuotteen lähetys

Promotyn vasemmassa laidassa löydät kohdan ”Shipping.” Mikäli sinun pitää lähettää tuote vaikuttajalle, löydät lähetystiedot suoraan sieltä eikä tietoja tarvitse kysellä vaikuttajilta erikseen.

Yhteistöiden hyväksyntä

Kun vaikuttaja on lähettänyt julkaisuehdotuksen, voit hyväksyä sen kohdasta ”Review”. Mikäli materiaali ei sisällä kaikkea sovittua, voit tässä kohtaa hylätä yhteistyön jättämällä korjausehdotuksen tyhjäksi. Mikäli sinulla on korjausehdotuksia, voit kirjoittaa ne tässä kohtaa.

Mittaus ja analysointi

Yhteistyömateriaalit on nyt julkaistu ja on seurannan aika. Kohdassa ”Analytics” pääset seuraamaan vaikuttajien ja kampanjan onnistumista. Mikäli haluat nähdä yksittäisen vaikuttajan onnistumista, pääset seuraamaan heidän toimintaansa kohdassa ”Content”. Molemmilta sivuilta löydät seuraavat tiedot:

  • Tykkäykset
  • Kommentit
  • Tavoitetut käyttäjät
  • Käyttäjien sitoutumisprosentti
  • Tallennuskerrat
Kohdasta Analytics ja Content pääset näkemään yhteistöiden tulokset yhdessä ja erikseen.

Yhteenveto

Mikäli etsit uutta tapaa saada näkyvyyttä brändillesi, voi vaikuttajamarkkinointi olla juuri sinulle. Hyväksymällä vain haluamasi yhteistyöt ja kohdentamalla näkyvyyden vain tietyn tyyppisille asiakkaille on lopputulos paljon parempi kuin pelkkä sokkona mainoksien näyttäminen. Noin 100 vaikuttajayhteistyönä tehneenä Jessens.fi- suosittelee vaikuttajamarkkinoinnin tekemistä tai edes testaamista omalle brändillesi.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!