Verkkokauppaa aloittaessa kannattaa miettiä, mitä verkkokaupassa myy. Verkkokaupassa myytävät tuotteet vaikuttavat verkkokauppa-alustan valintaan, sillä esimerkiksi digitaalisen sisällön myyminen toimii paremmin toisissa verkkokauppa-alustoissa, kun taas osassa tämä on mahdotonta. Tämän takia kannattaakin selvittää omat tarpeet ennen verkkokaupan ostamista ja rakentamisen aloittamista
Käydään läpi alla hiukan, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun mietitään verkkokaupan valikoimaa.

Fyysinen tuote
Fyysisellä tuotteella tarkoitetaan esinettä, joka tarvitsee varaston ja se lähetetään asiakkaalle esimerkiksi logistiikkapalveluita apuna käyttäen. Toisin kuin digitaalinen sisältö, fyysiset tuotteet vaativat varaston ja niiden lähetyksestä tulee kustannuksia. Tuotteita pitää myös pitää varastossa tilauksien lähettämisen nopeuttamiseksi ja varaston vuokra tuotta myös kustannuksia, joten tämä kannattaa aloittelevan verkkokauppiaan huomioida.
Tuotteen ostaminen
Jos myytävä tuote on jo valmiiksi saatavilla, voit ostaa tuotteita isomman erän tukkurilta tai maahantuojalta, jolloin saat tuotteet tukkuhintaan. Tuotteen myyntihinnan ja sisäänostohinnan erotuksesta jäävällä summalla voidaan maksaa palkat ja tilata lisää tuotteita varastoon. Jälleenmyyjälle jäävä kateprosentti vaihtelee usein tilattavien tuotteiden määrästä (isompi tilauserä -> pienempi hinta = isompi kate)
Tuotteen itse tekeminen
Mikäli tuotetta ei ole vielä olemassa, täytyy sinun itse tehdä kyseinen tuote. Tällöin tuotteen kuluihin pitää laskea materiaalikulut, oma aika ja mahdolliset kertaluontoiset muottikulut, jotka ovat hyvinkin yksinkertaiselle muotille tuhansia euroja. Mikäli myytävä tuote on käsityö, on tuotteen tekemiseen kuluva aika usein materiaalikustannuksia kalliimpi, joten tuotteen hinnoittelu kannattaa miettiä tarkasti.

Digitaalinen sisältö
Verkkokaupassa myytävä materiaali ei välttämättä tarvitse olla fyysinen tuote. Esimerkiksi omien valokuvien tai videoiden myyminen on mahdollista eri verkkokauppa-alustojen avulla. Digitaalisen sisällön myymiseen löytyy myös siihen soveltuvia sivustoja, joten oman verkkokaupan pystyttäminen ei ole pakollista myynnin aloittamiseksi.
Mikäli myynti kohdistuu melkein täysin digitaaliseen sisältöön, kannattaa varmistaa verkkokauppa-alustan sopivuus. Esimerkiksi MyCashFlow tukee digitaalisen sisällön myymistä, mutta vain MyCashflow Advanced- ja tästä eteenpäin olevissa paketeissa. Holvi taas mainostaa itseään juuri digituotteiden ja palvelujen myyntiin kauppana, joka panostaa juuri helppokäyttöisyyteen. Holvi ei kuitenkaan taivu kovinkaan paljon ulkoasun muokkaamiseen.
Kun myytävät tuotteet on päätetty, on aika perustaa itse verkkokauppa. Seuraavassa blogitekstissä käydään läpi eri verkkokauppa-alustoja. Mikäli tekstissä oli mielestäsi virheitä tai haluat antaa suoraa kommenttia, jätä viestisi alle tai ole yhteydessä yhteystiedot sivullani.
Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivulla, Facebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!
Yksi kommentti artikkeliin ”Tuotteet verkkokauppaan”