Promoty – Vaikuttajamarkkinointi brändin rakentamisen tueksi

Markkinointi

Sivusin verkkokauppatekstissäni hiukan, miten vaikuttajamarkkinointi toimii ja lupasin palata siihen myöhemmin, joka on nyt.

Mikäli myyt omassa verkkokaupassasi vain itse kehittämiäsi tuotteita tai tuotteita, jonka maahantuojana toimit on vaikuttajamarkkinoinnin tekeminen hyvä tapa kasvattaa brändin tunnettuutta. Vaikuttajamarkkinointia voi tehdä monella eri tavalla ja tässä blogitekstissä käymme läpi onnistuneen vaikuttajamarkkinoinnin tekemisen Promotyn kautta.

HUOM. Vaikka käynkin tässä blogitekstissä läpi Promotyn alustaa ja käytän sitä esimerkkinä vaikuttajamarkkinoinnin tekemisessä, kyseessä ei ole maksettu yhteistyö. En saa tästä blogitekstistä euroakaan rahaa Promotyltä eikä minulla ole affiliate- linkkiä heidän palveluihinsa.

Mikä on vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa markkinointia, jossa käytetään vaikuttajia tai ns influencereita. Vaikuttaja on henkilö, joka on kerännyt seuraajia esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja hänelle on syntynyt seuraajakuntaa. Vaikuttaja pystyy vaikuttamaan seuraajiensa sosiaalisen median fiidiin omilla postauksillaan ja jollain tasolla myös seuraajien mielipiteisiin jotain asiaa kohtaan.

Osa vaikuttajista tekee kaupallisia yhteistöitä yrityksien kanssa. Näissä vaikuttaja arvioi tuotteen tai palvelun korvausta ja/tai tuotetta vastaan. Vaikuttajien mielipide koetaan yleisesti positiivisempana, kuin yrityksen suora mainos tuotteestaan. Kaupallisesta yhteistyöstä tulee aina mainita postauksen tai videon yhteydessä.

Miten vaikuttajamarkkinointi toimii

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys, joka haluaa tunnettavuutta ja näkyvyyttä tuotteelleen tai brändilleen on joko yhteydessä suoraa vaikuttajaan tai käyttää palvelua, jossa vaikuttajat voivat hakea mukaan kampanjaan. Palvelun käyttäminen on suositeltavaa, jos haluat tehdä yhteistyötä monen vaikuttajan kanssa yhtä aikaa.

Kun yhteistyöstä ja palkkioista on sovittu, vaikuttaja tekee yhteistyön mukaisen sisällön näkyville seuraajilleen. Mikäli vaikuttajan seuraajien mielestä tuote tai palvelu on hyvä, he voivat hankkia kyseisen tuotteen tai palvelun. Tässä vaiheessa vaikuttajalla voi olla vielä erikseen oma koodi, jolla seuraaja saa jonkin alennuksen. Tämä helpottaa yritystä seuraamaan, paljon kyseinen vaikuttaja on tuonut kauppaa.

Vaikuttajamarkkinointi pähkinänkuoressa.

Koska vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä

Vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä silloin, kun sinä tai yrityksesi omistaa jonkin brändin, jonka näkyvyyttä haluat kasvattaa. Mikäli liiketoimintasi keskittyy vain tuotteiden jälleenmyyntiin, joita et itse tuo maahan, käytät budjettisi myös muiden samaa tuotetta myyvien yritysten hyödyksi. Tässä ei toisaalta ole mitään väärää, mutta asia kannattaa ottaa huomioon, jos kyseessä ei ole voittoa tavoittelematon yhdistys.

Miten vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä

Mikäli haluat tehdä kampanjan vain muutaman tietyn vaikuttajan kanssa, jotka ovat jo sinulle ennestään tuttuja on paras tapa olla heihin yhteydessä suoraan. Jos haluat löytää jonkun tietyn vaikuttajan tietoja, voi hyvä työkalu olla myös Hypeauditor. Hypeauditor kustantaa kuitenkin kevyet 300 dollaria kuukaudessa, joten tämä kannattaa ottaa huomioon.

Mikäli haluat vaikuttajien itse olevan yhteydessä sinuun, voit käyttää Promotyn palvelua. Käymmekin tässä blogissa läpi, miten teet Promotyllä vaikuttajakamppiksen itse. Olen itse käyttänyt Promotyä hiukan yli vuoden.

Promoty

Aivan ensimmäiseksi tarvitsemme tilin Promotyyn. Voit hakea tunnuksia heidän sivuiltaan www.promoty.fi ja varata myös demon siitä, miten promoty toimii.

Kampanjan teko

Kun sinulla on tunnukset, pääset luomaan kampanjoita. Ruudun oikealta ylhäältä saat valittua ”Create a new campaign”.

Alkuvalikosta näet kaikki keskeneräiset, käynnissä olevat ja loppuneet kampanjat.

General

Kampanjan aloituksessa saat päättää kampanjalle nimen, kertoa hiukan kampanjan ideastasi ja mitä hashtageja kampanjassa tulee käyttää. Voit tässä kertoa hiukan tuotteesta tai palvelustasi ja liittyykö kamppis osaksi isompaa kampanjaa.

Anna yleistiedot yhteistyön luonteesta.

Guidelines

Anna ohjeet, minkälaista materiaalia haluat. Haluatko kuvaa vai videota? Tuleeko videolla näkyä luontoa tai jotain aivan muuta? Tämä kohta on tärkeä, jotta lopullinen materiaali on mahdollisimman lähellä sitä, mitä haluat.

Mitä haluat kampanjaltasi? Anna mahdollisimman tarkat ohjeet ja suunnat yhteistyölle parhaan lopputuloksen saavuttamiseki.

Duration

Koska vaikuttajat voivat hakea kampanjaasi? Muista jättää myös tarpeeksi aikaa sille, että ehdit lähettää mahdolliset tuotteet ja vaikuttajilla on tarpeeksi aikaa tuottaa materiaali.

Kampanjan aika kannattaa miettiä, jotta se ehditään tehdä rauhassa.

Payments

Mitä vaikuttaja saa palkkioksi yhteistyöstä? Jos vaikuttaja saa rahaa, valitse ”Enable rewarding with money” ja jos tuotteen, niin ”Enable rewarding with product”. Voit myös valita molemmat.

Määrittele palkkion muoto.

Product rewards

Jos et ole ennen luonut tuotepalkintoa Promotyyn, tulee sinun tehdä se nyt. Anna palkkioksi annettavan tuotteen nimi, linkki tuotesivulle, lyhyt kuvaus tuotteesta ja mikä on tuotteen arvo.

Palkintotuotteen tekeminen on helppoa.

Content

Mitä materiaalia haluat vaikuttajien tekevän? Jos haluat yhteistyön jatkuvan vain lyhyen aikaa, voit valita ”One off”. Jos haluat vaikuttajan tekevän materiaalia kuukausittain, valitse ”Monthly”. Seuraavaksi valitaan kauan materiaali pitää olla näkyvillä ja kuinka monta päivää ennen postausta materiaali pitää olla sinulla. Lopuksi voit antaa vielä lyhyen kuvauksen sisällöstä.

Kerro, mitä materiaalia haluat vastaanottaa.

Targeting

Mille vaikuttajille haluat hakemuksen näkyvän? Katso eri kohtien merkitykset alta.

  • Followers – Seuraajien lukumäärä
  • Audience gender Majority – Vaikuttajan seuraajien sukupuoli
  • Influencer’s gender – Vaikuttajan sukupuoli
  • Average Instagram Engagement – Millä prosentilla vaikuttajan seuraajat tykkäävät tai kommentoivat postauksia
  • Audience Age Range – Vaikuttajan seuraajien ikähaarukka
  • Influencer’s Age Range – Vaikuttajan ikä
  • Audience location – Mistä maasta vaikuttajan seuraajat ovat
  • Filter by Influencer’s spoken language – Mitä kieltä vaikuttaja puhuu
  • Influencer location – Mistä maasta vaikuttaja on
Voit määrittää tarkasti, kelle haluat kampanjan näkyvän.

Final Overview

Lopuksi saat yhteenvedon koko kampanjasta. Tämän jälkeen voit lähettää sen hyväksyttäväksi. Promotyn henkilökunta tarkastaa kampanjan ja kertoo sinulle, mikäli muutoksia tarvitaan.

Yhteenveto kampanjastasi.

Jos kaikki on mennyt oikein, saat sähköpostiisi viestin, kun kampanja on hyväksytty ja vaikuttajat voivat hakea siihen.

Saat sähköpostitse vielä hyväksytystä kampanjasta.

Vaikuttajien hyväksyntä

Kun vaikuttajat ovat hakeneet kampanjaasi, pääset hyväksymään niistä mukaan haluamasi. Näet vaikuttajan tilin seuraajamäärät ja muut tärkeät tiedot heti. Vaikuttaja on myös laittanut hakemukseensa hinnan, jolla yhteistyö tehtäisiin. Muista, että sinun tarvitsee maksaa vain sinun hyväksymistäsi yhteistyöistä. Mikäli lopputulos ei ole ohjeistuksen mukainen, ei sinun tarvitse maksaa yhteistyöstä eikä yhteistyömateriaalia julkaista.

Voit hyväksyä tai hylätä yhteistyöt vaikuttajien hakemuksien perusteella.

Tuotteen lähetys

Promotyn vasemmassa laidassa löydät kohdan ”Shipping.” Mikäli sinun pitää lähettää tuote vaikuttajalle, löydät lähetystiedot suoraan sieltä eikä tietoja tarvitse kysellä vaikuttajilta erikseen.

Yhteistöiden hyväksyntä

Kun vaikuttaja on lähettänyt julkaisuehdotuksen, voit hyväksyä sen kohdasta ”Review”. Mikäli materiaali ei sisällä kaikkea sovittua, voit tässä kohtaa hylätä yhteistyön jättämällä korjausehdotuksen tyhjäksi. Mikäli sinulla on korjausehdotuksia, voit kirjoittaa ne tässä kohtaa.

Mittaus ja analysointi

Yhteistyömateriaalit on nyt julkaistu ja on seurannan aika. Kohdassa ”Analytics” pääset seuraamaan vaikuttajien ja kampanjan onnistumista. Mikäli haluat nähdä yksittäisen vaikuttajan onnistumista, pääset seuraamaan heidän toimintaansa kohdassa ”Content”. Molemmilta sivuilta löydät seuraavat tiedot:

  • Tykkäykset
  • Kommentit
  • Tavoitetut käyttäjät
  • Käyttäjien sitoutumisprosentti
  • Tallennuskerrat
Kohdasta Analytics ja Content pääset näkemään yhteistöiden tulokset yhdessä ja erikseen.

Yhteenveto

Mikäli etsit uutta tapaa saada näkyvyyttä brändillesi, voi vaikuttajamarkkinointi olla juuri sinulle. Hyväksymällä vain haluamasi yhteistyöt ja kohdentamalla näkyvyyden vain tietyn tyyppisille asiakkaille on lopputulos paljon parempi kuin pelkkä sokkona mainoksien näyttäminen. Noin 100 vaikuttajayhteistyönä tehneenä Jessens.fi- suosittelee vaikuttajamarkkinoinnin tekemistä tai edes testaamista omalle brändillesi.


Jäikö jokin mietityttämään? Laita kommenttia suoraan yhteystiedot- sivullaFacebookissa tai Instagramissa. Seuraa tilejäni somessa niin saat heti tiedon, kun uusi julkaisu on luettavissa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *